Alla inlägg under maj 2013

Av Linn Larsson - 15 maj 2013 22:26

Jag fick ett mejl från en ägare som vill ha hjälp att få till en trevlig vardag med sin hund. Hunden är en welsh springer spaniel i sina bästa (värsta) unghundsår.
Mycket kan man lära sig under privatträningar, men det är stor skillnad att lämna in hunden i träning. Ägare och hund slipper frustration, svett och tårar. Det tar jag hand om istället. Skämt å sido så är det helt klart enklare att ta hunden ur sin gamla miljö och lära om nya beteenden i ny miljö.

Sagt och gjort, här är nu Bobo!
Han är en mycket trevlig kille med några olater som ska tränas bort.
Bl.a Ska han lära sig att:
- gå i koppel utan att försöka dra av armen på den som håller i kopplet... ;)
- passera cyklister, joggare, inlinesåkare, barn, vuxna mm utan att hoppa ut och upp mot dem. Bobo är enbart nyfiken och glad men det vet ju såklart inte dem vi passerar.
- umgås med barn på ett lugnt och trevligt sätt, alltså inte hoppa och jucka på dem.
- kunna vara lös och lyda
- hälsa fint på besökare, vara lugn när det kommer gäster.
- följa med på ridturer utan att springa/hoppa på hästarna samt lyda allmänt från hästryggen.
- allt annat som hör till vardagen.

Jag fick Bobo i måndagskväll och vi håller på att lära känna varann.
Vi har testat på att springa bredvid cykeln, vilket var mitt mål. Bobos mål var nog att få mig av cykeln ;)
Vi tog oss runt 7km på över 1,5 timma... Skam den som ger sig ;)

Jag började klicka in honom idag och testade på lite trix :) han tycker det är kul men håller sig lugn och cool, jätte skönt! Mitt egna yrväder gör 50 saker på samma gång för att få godiset ;)

Han har ganska på en gång kommit in i flockens lunk på promenader, går fint vid min sida. Jag satte på honom en dressyrlänk som jag bara har behövt stoppa genom att ta lugnt i kopplet när han vart på väg att gå för långt fram. Jag har förstärkt med korv, men det är som att han tar lugnet och tryggheten att följa mig som en stor belöning. Härlig känsla!

Vi har haft något hopp mot cyklist och skall på mötande hund, men det är när jag inte varit med och blockerat honom vid tanken. Annars har jag blockerat med kroppen och bestämt sagt nej, då har han kommit ner i lugn sinnesstämning och fått belöning.

Mot nya äventyr!!!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Maj 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards